2024–2025 mokslo metais Šalčininkų Jano Sniadeckio gimnazijoje sėkmingai įgyvendinta TŪM ugdymo veikla „Garsovaizdžių tyrinėjimo programos kūrimas, išbandymas ir įgyvendinimas“. Ši programa tapo novatorišku tarpdisciplininio mokymo pavyzdžiu, siekiančiu ne tik pagerinti mokinių pasiekimus lietuvių kalbos, matematikos ir gamtos mokslų srityse, bet ir ugdyti jų kūrybiškumą, kultūrinį sąmoningumą bei šiuolaikinės kultūros pažinimo kompetenciją.

Tarpdalykinė integracija – žinių sintezė per garsą

Programa buvo skirta 7–8 klasių mokiniams. Jos metu įvairių dalykų mokytojai – nuo muzikos ir dailės iki biologijos, matematikos ir lietuvių kalbos – suvienijo jėgas, kurdami integruotą mokymosi turinį, kuriame pagrindiniu tyrimo objektu tapo garsas. Garsovaizdžiai – tai ne tik muzika, bet ir kasdienės aplinkos garsai, techniniai triukšmai, žmogaus balsas ar gamtos šnabždesiai. Ši įvairovė leido kiekvienam mokiniui atrasti įdomų ir prasmingą tyrinėjimo lauką.

Kūrybiškumo ir technologijų dermė

Programa skatino mokinius savarankiškai tyrinėti garsinę aplinką, ją įrašinėti, analizuoti, kurti naujus garsinius darbus bei reflektuoti. Garsų meditacija, miesto ritmų tyrinėjimas, kino garso takelių analizė, gamtos ir gyvūnų garsų atpažinimas bei asmeninių garsovaizdžių kūrimas – visa tai buvo ne tik mokymosi, bet ir saviraiškos galimybė. Mokiniai dirbo individualiai ir grupėse, mokėsi naudotis garso įrašymo technologijomis, dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse bei refleksijose.

Mokymasis kitaip – ugdymo aplinkos ir metodų transformacija

Programos metu buvo taikomi inovatyvūs ugdymo metodai – aktyvus mokymasis, tarpdisciplininės jungtys, ugdymo veiklos už mokyklos ribų. Dalyvavo ne tik gimnazijos mokytojai, bet ir muzikos mokyklos pedagogai. Dalis veiklų vyko specialiai pritaikytose lauko muzikinėse erdvėse, kurios buvo įveiklintos programos metu. Mokytojai ne tik išmoko naudoti technologinius ir kūrybinius metodus, bet ir stiprino savo gebėjimus integruoti šiuolaikinio meno formas į ugdymo procesą.

Rezultatai ir poveikis

Programos įgyvendinimas atnešė reikšmingų tiek kiekybinių, tiek kokybinių rezultatų:

Sukurta ir įgyvendinta ilgalaikė tarpdisciplininė garsovaizdžių tyrinėjimo programa.

Į veiklą įsitraukė 25 mokiniai, kurie aktyviai dalyvavo 60 akademinių valandų trukmės užsiėmimuose.

Mokinių pasiekimai lietuvių kalbos, gamtos mokslų ir menų srityse pagerėjo dėl praktinio, kūrybinio ir analitinio požiūrio į ugdymo turinį.

Pastebimai padidėjo mokinių motyvacija ir įsitraukimas į ugdymo procesą.

Išvados ir tęstinumas

Programos pabaigoje atlikta refleksija, analizuoti mokinių, tėvų ir mokytojų atsiliepimai. Gauti rezultatai parodė, kad tokio pobūdžio ugdymo veiklos ne tik stiprina dalykines žinias, bet ir ugdo mokinių bendrąsias kompetencijas, pasitikėjimą savimi ir kūrybinį mąstymą.

Garsovaizdžių tyrinėjimo programa Šalčininkų Jano Sniadeckio gimnazijoje tapo sėkmingu TŪM modelio pavyzdžiu, kur ugdymas virsta patyrimu, o mokymasis – atradimu. Planuojama programą tęsti ir plėsti, įtraukiant daugiau klasių ir dalykų bei dalinantis patirtimi su kitomis TŪM mokyklomis.